Στο φως της δημοσιότητας έρχονται οι διάλογοι σταθμαρχών και άλλων υπαλλήλων του ΟΣΕ. Τα νέα ηχητικά ντοκουμέντα από την ημέρα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών, σοκάρουν.
«Δεν ξέρω πού είναι το τρένο», «Θα μας γράψουν οι εφημερίδες» είπαν ώρες πριν τη μοιραία σύγκρουση, που σκιαγραφούν την κατάσταση χάους που επικρατούσε στο δίκτυο.
Σταθμάρχης: Το 63 το άκουσες πουθενά;
Σταθμάρχης: Είναι στη Σίνδο.
Σταθμάρχης: Στη Σίνδο; Εντάξει, ωραία θα το στείλω κι αυτό.
Σταθμάρχης: Εγινε.
Σταθμάρχης: Ντάξει; Την ίδια διαδικασία, το νου μας.
Σταθμάρχης: Ναι.
Η επιβατική αμαξοστοιχία 63 ταξιδεύει από Θεσσαλονίκη για Αθήνα αλλά οι σταθμάρχες ακούγονται να εκτιμούν μόνο κατά προσέγγιση το σημείο που βρίσκεται το τρένο.
-Το 63 λέω πού είναι;
-Το 63 δεν ξέρω, ούτε στο Πλατύ δεν πρέπει να είναι ακόμα.
-Α, δεν έφτασε διασταύρωση εκεί;
-Oχι, όχι, όχι.
Ο σταθμάρχης της Λάρισας έχει καταγραφεί να επικοινωνεί και με άλλο συνάδελφό του, προκειμένου να πληροφορηθεί για τη θέση του τρένου. Ταυτόχρονα καλείται να διαχειριστεί άλλα δύο τρένα, το ένα εκ των οποίων φαίνεται να έχει «μείνει» και περιμένει μηχανή για να το παραλάβει.
Τέμπη: «Κόψτε το ρεύμα» – Στο φως νέα συνομιλία του σταθμάρχη
-Ελα, έρχεται σε εσένα το 63;
-Ναι έρχεται.
-Α, ωραία, το σταματάς, έτσι;
-Ναι, ναι, ναι.
-Το 2594 τι κάνει;
-Ε, θα το τραβήξω πίσω εγώ.
-Εντάξει.
-Πάει μηχανή. Ασ’ το αυτό, μη σε απασχολεί. Εσύ κοίτα το 2696, όπως πέρασε το 60. Και το 63 το μουλαρώνεις εκεί.
-Ναι, ναι, ναι.
Αλαλούμ με εντολές
Σε άλλο σημείο, φαίνεται πως οι σταθμάρχες αμφιβάλλουν για το κατά πόσο συγκεκριμένες εντολές είναι σύμφωνες με προϊστάμενο.
-Πήρε τηλέφωνο το Λιτόχωρο και μου είπε να σας δώσω γραμμή της καθόδου ελεύθερη για να στείλετε το τρένο.
-Έτσι, από μόνος του πήρε τέτοια πρωτοβουλία;
-Δεν νομίζω, είπε θα επικοινωνήσει με τον προϊστάμενο.
-Ποιον προϊστάμενο;
-Έτσι είχε πει ο Μ…
-Γιατί ο προϊστάμενος από το σπίτι του κάνει κυκλοφορία;
Σε άλλο ντοκουμέντο, σταθμάρχης και ρυθμιστής κυκλοφορίας προσπαθούν να συνεννοηθούν ενώ αναγνωρίζουν πως τρένα ταξιδεύουν χωρίς κλειδούχο, κάνοντας οι ίδιοι λόγο για «χάος».
Σταθμάρχης: Θα τον πάρει τηλέφωνο, σκέψου ότι αυτός μένει στην Κατερίνη.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Ποιον θα πάρει τηλέφωνο, Κατερίνη;
Σταθμάρχης: Τον κλειδούχο.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Α, γιατί ο μικρός μου είπε σε κανένα μισάωρο το πολύ θα είναι εδώ ο κλειδούχος, άμα πούμε.
Σταθμάρχης: Ναι, ωραία, εντάξει, μακάρι να είναι.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Μμ, καλά.
Σταθμάρχης: Μακάρι να είναι.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Το χάος…
Σταθμάρχης: Το χάος…
Άλλο ηχητικό ντοκουμέντο μεταξύ σταθμάρχη και ρυθμιστή, επίσης αποκαλύπτει τις ανησυχίες τους και την έλλειψη σαφούς πληροφόρησης.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Με το 2596 σου έρχονται οι μηχανοδηγοί.
Σταθμάρχης: Με το 2596;
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Ετσι μου είπε. Θα τρελαθώ τελείως.
Σταθμάρχης: Είναι καλά; Αφού έχει μπροστά το 60.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Ελα ντε τώρα. Πες μου εσύ. Πες μου εσύ.
Σταθμάρχης: Δε γίνεται. Θα μπλοκάρουμε εδώ πέρα. Θα μας γράψουν οι εφημερίδες. Σ’ το λέω. Να ψάξουν να βρουν μηχανοδηγό.
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Εγώ είπα στο Λιτόχωρο αν είναι, να διώξεις ανάποδα το… να βρει κλειδούχο. Να διώξεις ανάποδα το 60.
Σταθμάρχης: Στον σταθμάρχη του Λιτοχώρου; Το παιδάκι που ήρθε χθες;
Ρυθμιστής κυκλοφορίας: Να πάρει την επιθεώρησή του, του είπα.
Σταθμάρχες ακούγονται να συζητούν προβληματισμένοι για τη μεταφορά επιβατών του προαστικού που εγκλωβίστηκαν στη «Ζάχαρη», όταν άγνωστοι έκοψαν καλώδια.
-Αυτοί οι επιβάτες, τι θα απογίνουν εκεί;
-Με λεωφορεία. Eχει δέκα λεωφορεία τώρα εδώ.
-Α, ήρθαν λεωφορεία;
-Ναι, ήρθαν λεωφορεία.
-Α, με ρωτάει κόσμος εδώ και δεν ξέρω.
-Δέκα λεωφορεία έχει 470 άτομα.
-Πόσα;
-470 άτομα.
-Ωωωω…
-Δέκα λεωφορεία.
-Γέμισε λεωφορεία.
-Γέμισε λεωφορεία εκεί έξω. Δηλαδή πανηγύρι.
Σε άλλη συνομιλία, σταθμάρχης πληροφορεί συνάδελφό του πως θα διώξει ανάποδα το τρένο «Βέλος» από τον Βόλο
-Το «Βέλος» θα το διώξω ανάποδα εγώ από τον Βόλο. Να ξέρεις.
-Αϊντε πάλι. Καινούργιο κι αυτό.
-Ε, ναι, αφού είναι κομμένη η γραμμή πάλι.
-Πού είναι το “Βέλος” τώρα; 19… θα φτάσει. Ε, ρε… Τι με έκανες τώρα.
-Εχει θέμα η άνοδος. Τι σου έκανα ρε; Χάλασε το 2596, εγώ σου φταίω;
-Τώρα πρέπει να το παλινδρομήσω αυτό.
-Ποιο;
-Το κενό υλικού.
-Ε, παλινδρόμησέ το, τι να κάνεις.
-Πού να στείλω τώρα. Πρέπει… και πού να πάει; Θα ‘ρθει να μείνει και το άλλο εδώ;
-Ποιο;
-Πρέπει να το στείλω όλο μονή καθόδου μέχρι το Λιτόχωρο τώρα.
-Στείλ’ το. Ναι. Τι θα πάθει; Eρχεται τίποτα από εκεί;
-Πού να ξέρω; Πού να ξέρω; Και με ποιο… E, ρε Γ…. Ξέρω εγώ τι έρχεται τώρα από εκεί; Ξέρεις με ποιον δουλεύεις από εκεί;
-Ποιος είναι; Λέγε, έρχεται κάνα τρένο από εκεί, δεν έρχεται.
-Καλά, θα δω, θα δω… θα δω τι θα κάνω.
Ενδεικτική είναι και η συνομιλία άλλων σταθμαρχών, κατά την οποία μία εκ των δύο διαπιστώνει πως «δεν πάνε όλα ίσια»
-Ο Π…. είναι πάρα πολύ γκ….
-Γιατί;
-Γιατί με φώναξε το 2594 έχουν σταματήσει μετά τη «Ζάχαρη» γιατί έχουν ένα πρόβλημα με την πέδηση.
-Και;
-Και έχει σταματήσει εκεί, στη μέση του πουθενά το καημένο το τρένο.
-Πολύ ωραία.
(…)
-Χάλασε το 56 (…) έβαλε καθυστέρηση το άλλο, τι έχει κάνει σήμερα, τα έχει σακατέψει όλα.
-Τώρα αυτό τι θα το κάνουμε;
-Δεν ξέρω, τώρα πήρα τον ρυθμιστή τηλέφωνο, τον ενημέρωσα και μου λέει μόλις έχεις νεότερα πάρε με τηλέφωνο να με ενημερώσεις. Γιατί φώναζε το καημένο το τρένο αλλά δεν άκουγε η Λάρισα.
-Και εγώ κάτι άκουσα που φώναζε σε εσένα και λέω τώρα τι;
-Έλεγε «Λάρισα, Λάρισα» και επειδή εγώ το περιμένω τώρα αυτό.
-Τι μπορεί να ήθελε αυτό τώρα;
-Επειδή εγώ το περίμενα λέω μήπως μπερδεύτηκε, για αυτό του είπα μήπως εννοείς Νέοι Πόροι, γιατί φαντάστηκα ότι μπορεί να είχε στο μυαλό του ότι θέλει να ζητήσει γραμμή και μπερδεύτηκε. Πού να φανταστώ ότι στάθμευσε ο άνθρωπος.
-Πω ρε…
-Πανζουρλισμός σήμερα… και πρέπει να έχουμε και το σωληνάδικο.
-Από κάτω;
-Ναι γιατί νομίζω τώρα φώναξε Λάρισα το 63500 πόσο είπε; Δεν άκουσες;
-Όχι, δεν το έπιασα.
-Της τρελής το κάγκελο σήμερα, δεν μπορώ.
-Το 63 είναι σε μια ώρα.
-Ε, εντάξει ξέρω εγώ; Μη χαλάσει κι αυτό στην πορεία… ξέρω και εγώ; Σήμερα δεν πάνε όλα ίσια.
Πηγή: kathimerini.gr