Οι δύο μοναδικές φωτογραφίες που έχουν στα χέρια τους οι ανακριτικές Αρχές από τη μοιραία εμπορική αμαξοστοιχία στα Τέμπη έρχονται στο φως της δημοσιότητας. Οι δύο εικόνες δεν προέρχονται από τις κάμερες του ΟΣΕ, αλλά από μίνι μάρκετ στη Λεπτοκαρυά.
Βέβαια όπως έγινε γνωστό, δεν υπάρχει ούτε ένα καρέ από τις 40 κάμερες στους 15 σταθμούς του ΟΣΕ από όπου πέρασε το τρένο.
«Οι φωτογραφίες δείχνουν πως κάτι υπήρχε μεταξύ της πρώτης πλατφόρμας που μετέφερε λαμαρίνες και της δεύτερης μηχανής. Φαίνεται ένα περίγραμμα, ένας όγκος που δεν μπορούμε να πούμε με σαφήνεια τι είναι», εξήγησε ο δικηγόρος και πατέρας της Μάρθης, Αντώνιος Ψαρόπουλος.
Από την πλευρά του, ο Νίκος Πλακιάς, επίσης πατέρας θυμάτων, σημείωσε: «Έχω δει καρέ καρέ το βίντεο, έχω μία στοιχειώδη άποψη τι υπάρχει. Πάντα πρέπει να κρατάμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας, κάτι το οποίο μπορεί να μας διαφύγει, κάτι που δεν φαίνεται, κάτι που μπορεί να ήταν από την άλλη πλευρά, γιατί ήταν νύχτα – μην το ξεχνάτε».
Το κρίσιμο ερώτημα είναι εάν σε αυτά τα ανοιχτά βαγόνια-πλατφόρμες που βρίσκονταν ακριβώς πίσω από τη μηχανή υπήρχε ή όχι παράνομο φορτίο καυσίμων που θα μπορούσε να αποτελεί την αιτία της έκρηξης κατά τη σύγκρουση των τρένων.
Επιμένει η Hellenic Train για τα Τέμπη
Στον απόηχο της συνέντευξης του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στον Alpha, η Hellenic Train σε σημερινή της ανακοίνωση δηλώνει πως έχει ήδη παραδώσει όλα τα απαιτούμενα δεδομένα στις αρμόδιες αρχές με γνώμονα την πλήρη διαλεύκανση της τραγωδίας στα Τέμπη και θα συνεχίσει να συνεργάζεται με τις αρμόδιες αρχές, με διαφάνεια και υπευθυνότητα.
Στην ανακοίνωση η Hellenic Train επιμένει πως το τρένο δεν είχε ευφλεκτα υλικά, αναλύοντας το φορτίο του εμπορικού τρένου στην τραγωδία των Τεμπών.
Υπενθυμίζεται πως η εταιρεία είχε εκδώσει ανακοίνωση στις 9 Μαρτίου 2023 για το φορτίο, υποστηρίζοντας ό,τι και σήμερα.
Η εταιρεία στην ανακοίνωση της ισχυρίζεται ότι το τρένο μετέφερε στα 13 βαγόνια τα εξής:
Στα τρία πρώτα, που εκτροχιάστηκαν, πλατιά προϊόντα ελασματοποίησης από σίδηρο (λαμαρίνες)
Στα υπόλοιπα:
Παρασκευάσματα διατροφής (4ο – 7ο βαγόνι)
Μπύρες (8ο – 9ο βαγόνι)
Σύρματα από σίδηρο (10ο – 11ο βαγόνι)
Κενά εμπορευματοκιβώτια (12ο – 13ο βαγόνι)
«Σύμφωνα με τα τηρούμενα αρχεία της εταιρείας μας και κατά δήλωση του πελάτη/διαμεταφορέα, το περιεχόμενο των σφραγισμένων εμπορευματοκιβωτίων, όπως προβλέπεται από τους εθνικούς και διεθνείς κανονισμούς για τη σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευμάτων, έχει αποτυπωθεί λεπτομερώς στο φύλλο σύνθεσης και έχει τεθεί στη διάθεση των αρχών», καταλήγει στην ανακοίνωση της η Hellenic Train.
Η ανακοίνωση της εταιρείας
«Με γνώμονα την πλήρη διαλεύκανση της τραγωδίας στα Τέμπη, η Hellenic Train επαναλαμβάνει τη σταθερή της δέσμευση για συνεργασία, από την πρώτη στιγμή, παρέχοντας όλα τα διαθέσιμα στοιχεία, με απόλυτη διαφάνεια και υπευθυνότητα σε κάθε αρμόδια αρχή.
Με σεβασμό στο αίτημα των οικογενειών των θυμάτων και της κοινωνίας για την αλήθεια, η εταιρεία συνεχίζει να συμβάλλει ενεργά στη διερεύνηση της υπόθεσης.
Η εταιρεία έχει ήδη παραδώσει όλα τα απαιτούμενα δεδομένα στις αρμόδιες αρχές και έχει απαντήσει σε κάθε σχετικό ερώτημα. Το θέμα του φορτίου της εμπορευματικής αμαξοστοιχίας 63501 έχει ήδη διευκρινιστεί, στο πλαίσιο της Ερώτησης 2506/03.03.2023, που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων.
Τι μετέφερε η αμαξοστοιχία;
Η σύνθεσή της περιλάμβανε 13 βαγόνια, εκ των οποίων:
Τα τρία πρώτα, που εκτροχιάστηκαν, μετέφεραν πλατιά προϊόντα ελασματοποίησης από σίδηρο (λαμαρίνες).
Τα υπόλοιπα δέκα περιείχαν εμπορευματοκιβώτια με:
- Παρασκευάσματα διατροφής (4ο - 7ο βαγόνι)
- Μπύρες (8ο - 9ο βαγόνι)
- Σύρματα από σίδηρο (10ο - 11ο βαγόνι)
- Κενά εμπορευματοκιβώτια (12ο - 13ο βαγόνι)
Σύμφωνα με τα τηρούμενα αρχεία της εταιρείας μας και κατά δήλωση του πελάτη/διαμεταφορέα, το περιεχόμενο των σφραγισμένων εμπορευματοκιβωτίων, όπως προβλέπεται από τους εθνικούς και διεθνείς κανονισμούς για τη σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευμάτων, έχει αποτυπωθεί λεπτομερώς στο φύλλο σύνθεσης και έχει τεθεί στη διάθεση των αρχών.
Η Hellenic Train θα συνεχίσει να συνεργάζεται με τις αρμόδιες αρχές, με διαφάνεια και υπευθυνότητα».
Στο φως η προφητική έκθεση Γκουρμπάτση για τη φονική «πυρόσφαιρα»
«Προφητική» έκθεση για τα αίτια που προκάλεσαν την έκρηξη και την πυρκαγιά στην τραγωδία των Τεμπών είχε συντάξει ο αντιστράτηγος ε.α. της Πυροσβεστικής και έμπειρος δικαστικός πραγματογνώμονας, Ανδριανός Γκουρμπάτσης.
Ο πολύπειρος πρώην υπαρχηγός της Πυροσβεστικής και νομικός έχει προταθεί από συγγενείς θυμάτων ως μάρτυρας ειδικών γνώσεων, καθώς είναι από τους λίγους πραγματογνώμονες στη χώρα μας με εμπειρία δεκαετιών. Η έκθεση που είχε συντάξει το 2024 είχε ως αντικείμενο τις πυρκαγιές σε τρένα, κάνοντας ειδική μνεία στο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη. Ουσιαστικά είχε καταπιαστεί με το ίδιο θέμα με το οποίο ασχολείται το ΕΜΠ, το οποίο θα εκδώσει τα επόμενα 24ωρα πόρισμα που φιλοδοξεί να απαντήσει στο τι προκάλεσε την πυρόσφαιρα που αποτυπώθηκε σε σχετικό βίντεο ντοκουμέντο στα Τέμπη.
Από τον Απρίλιο του 2024 ο κ. Γκουρμπάτσης ανέφερε ότι η πύρινη «μπάλα» και η πυρκαγιά δεν μπορεί να οφείλεται στα έλαια σιλικόνης. Κατέληγε δηλαδή στο συμπέρασμα, στο οποίο -κατά πληροφορίες- θα καταλήξει και το πόρισμα του ΕΜΠ.
Στην έκθεση αυτή γινόταν ανάλυση του βίντεο με την έκρηξη, στην οποία σημειωνόταν ότι «είναι εμφανής η εκτόξευση φλεγόμενων αντικειμένων (συντριμμιών). Ωστόσο, τέτοια αντικείμενα δεν μπορούν να εκτιναχθούν από την ανάφλεξη του σπρέι λαδιού των μετασχηματιστών (…) Άλλωστε και τα χαρακτηριστικά της πύρινης σφαίρας, όπως το σχήμα του μανιταριού, η πυκνότητα και ο όγκος αυτής, δεν μαρτυρούν ανάφλεξη σπρέι λαδιού των μετασχηματιστών αλλά παραπέμπουν σε εκρηκτική καύση μίγματος αερίων (ατμών εύφλεκτης ουσίας και οξυγόνου του αέρα)».
Ο κ. Γκουρμπάτσης «αποδομούσε» από τον Απρίλιο την πραγματογνωμοσύνη που έκανε λόγο για ανάφλεξη σπρέι λαδιού, ενώ έκανε συγκεκριμένες επισημάνσεις για τη θέση του βαγονιού της εμπορικής αμαξοστοιχίας που θα μπορούσε να περιέχει την εύφλεκτη ουσία που προκάλεσε την πύρινη σφαίρα.
Υπογράμμιζε ότι η πιθανότερη εκδοχή για τη δημιουργία της πυρόσφαιρας είναι να υπήρχε σε βαγόνι μεγάλη ποσότητα εύφλεκτου υγρού με χαμηλό σημείο ανάφλεξης και πολύ πτητικό (που παραπέμπει σε υδρογονάνθρακες):
«Σε κάθε περίπτωση η πύρινη σφαίρα δεν οφείλεται στην ανάφλεξη του ελαίου σιλικόνης των μετασχηματιστών, αφού μόνο μικρή ποσότητα αυτού κάηκε και τα εκλυόμενα σε εξωτερικό περιβάλλον αέρια δεν ήταν επαρκή για να δημιουργήσουν με το οξυγόνο του αέρα εκρηκτικό μείγμα (δηλαδή το μείγμα ήταν φτωχό, αφού η συγκέντρωση του οξυγόνου του ατμοσφαιρικού αέρα και των ατμών εύφλεκτων αερίων βρέθηκε κάτω από το κατώτερο όριο εκρηκτικότητας)».
Πυροσβέστες με χημικά εγκαύματα
Προς επίρρωση των ισχυρισμών του ο κ. Γκουρμπάτσης συμπλήρωνε:
«Ενδείκτες που ενισχύουν την θέση της παρούσης εργασίας για την παρουσία επί της εμπορικής αμαξοστοιχίας μεγάλης ποσότητας εύφλεκτης ουσίας, που ευθύνεται για την πυρόσφαιρα, εκτός των προεκτεθέντων στοιχείων, αποτελούν:
i) ο τραυματισμός τεσσάρων πυροσβεστών που μετείχαν στις επιχειρήσεις κατάσβεσης της πυρκαγιάς και διάσωσης / απεγκλωβισμός από την επιβατική αμαξοστοιχίας επιβατών, η στολή των οποίων, παρόλο που η πυροσβεστική στολή (ενδυμασία) τους δεν παρουσίασε φθορά, σύμφωνα με σχετική Ιατρική Βεβαίωση – Γνωμάτευση του Λάτσειου Κέντρου Εγκαυμάτων - διαγνώστηκαν με χημικά εγκαύματα».
Πηγή: ieidiseis.gr