Νέες αυξήσεις έως και 15% αναμένονται από τις αρχές Μαΐου στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας να αποδίδει τις εξελίξεις στην επιβολή χρήσης ενός νέου τύπου καυσίμου.
Πρόκειται για το MGO (Marine Gas Oil) έναν νέου τύπου εξευγενισμένο καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και καθαρότερο από τα υπολειμματικά, όπως το βαρύ μαζούτ (HFO), αλλά πιο ακριβό κατά περίπου 35% έως 40%.
«Από τον Μάιο του 2025 μπαίνει σε εφαρμογή ένας νέος κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου τα πλοία που ταξιδεύουν στη Μεσόγειο θα πρέπει να αλλάξουν τύπο καυσίμου, να φύγουν δηλαδή από τον σημερινό τύπο και να πάνε σε έναν τύπο που έχει χαμηλότερη περιεκτικότητα σε θείο», εξήγησε στην ΕΡΤ ο Διονύσης Θεοδωράτος, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.
Ο κ. Θεοδωράτος ανέφερε πως το ακριβότερο καύσιμο θα επιφέρει σημαντική αύξηση στο λειτουργικό κόστος των πλοίων, η οποία αναπόφευκτα θα περάσει και στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Όπως σημείωσε οι αυξήσεις οφείλονται σε ευρωπαϊκές πολιτικές και όχι στις εταιρείες, υπογραμμίζοντας πως από το 2009 μέχρι σήμερα υπάρχουν τεράστιες αλλαγές στο κόστος λειτουργίας, είτε λόγω καυσίμων, είτε για μισθολογικούς λόγους, είτε λόγω ανταλλακτικών.
«Το λειτουργικό κόστος των καυσίμων είναι το 50% – 45% του κόστους λειτουργίας ενός πλοίου».
Και πρόσθεσε:
«Από το 2009 μέχρι και σήμερα έχουμε τεράστιες αλλαγές στο κόστος λειτουργίας, είτε αυτό προέρχεται από το καύσιμο, είτε προέρχεται από την αύξηση του μισθολογικού κόστους, είτε προέρχεται από την αύξηση των ανταλλακτικών και των επισκευών των πλοίων».
Συνεχίζοντας ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ ανέφερε πως υπάρχουν δύο κανονισμοί που πρέπει να εφαρμόζονται. «Ο ένας αφορά το διοξείδιο του άνθρακα, όπου κάθε τόνος πετρέλαιο που καταναλώνει το πλοίο εκπέμπει τρεις τόνους διοξειδίου του άνθρακα. Ο άλλος αφορά τη μείωση του θείου».
Όπως εξήγησε οι γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής υπόκεινται ήδη σε περιβαλλοντικό τέλος για το διοξείδιο του άνθρακα, ενώ οι γραμμές κάτω από 200.000 κατοίκους εξαιρούνται προσωρινά. «Για τις γραμμές της Κρήτης, όπου ισχύουν και τα δύο τέλη, οι αυξήσεις θα είναι γύρω στο 12-15%», πρόσθεσε.
Οι προτάσεις των ακτοπλόων
Σχετικά με τις ενέργειες που θα μπορούσαν να γίνουν ώστε να αποφευχθεί ή να περιοριστεί η νέα αύξηση στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, ο κ. Θεοδωράτος έχει αναφέρει πως η πολιτεία θα μπορούσε:
Να προωθήσει μια επιδότηση της διαφοράς καυσίμου, ώστε οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να αγοράζουν το νέο καύσιμο στην τιμή του παλαιού.
Να μειώσει τον ΦΠΑ στα εισιτήρια των οχημάτων από το 24% στο 13%.
Να ενισχύσει το μεταφορικό ισοδύναμο και να επιστρέφεται ένα μέρος του ναύλου στους νησιώτες.
Να επιδοτηθούν οι εργοδοτικές εισφορές. «Όπως γίνεται στην Ιταλία, να επιδοτούνται οι εργοδοτικές εισφορές των ακτοπλοϊκών εταιρειών.
Αναφέροντας πως οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν επενδύσει πάνω από 1 δισ. ευρώ σε νέα πλοία την τελευταία δεκαετία, ο Διονύσης Θεοδωράτος τόνισε στην ΕΡΤ ότι υπάρχει ανάγκη για κρατική υποστήριξη και ευρωπαϊκή συνεργασία, ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα της ακτοπλοΐας.
«Έχουμε τους καλύτερους στόλους. Το να κάψουν τα πλοία ένα καινούργιο καύσιμο για τη νέα εποχή θα πρέπει να δούμε ποιο θα είναι αυτό και πόσο θα είναι το κόστος», δήλωσε και πρόσθεσε: «Πολλές εταιρείες παραγγέλνουν τώρα πλοία και επιλέγοντας τη μεθανόλη, ενώ άλλες εκτιμούν ότι θα είναι κάποιο άλλο καύσιμο. Στο πλαίσιο των βιοκαυσίμων δεν έχει βγει ακόμη κάποιο που να μπορούμε να πούμε ότι θα επικρατήσει τα επόμενα χρόνια. Η πράσινη μετάβαση είναι ακριβή, αλλά πρέπει να βρεθούν λύσεις για να μην επιβαρυνθούν υπερβολικά οι επιβάτες και οι εταιρείες».
Οι σκέψεις στην κυβέρνηση
Πηγές από το υπουργείο Ναυτιλίας, μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο, ανέφεραν ότι γίνονται προσπάθειες - σε συνεργασία με το οικονομικό επιτελείο - προκειμένου να αντιμετωπιστεί η επιβάρυνση του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου, λόγω χρήσης ακριβότερου τύπου καυσίμου. Παράλληλα επεσήμαναν επίσης ότι η χρήση του διαφορετικού καυσίμου δεν θα επιφέρει αύξηση στην τιμή του εισιτηρίου σε όλα τα πλοία, αφού τα ταχύπλοα καταναλώνουν ήδη το συγκεκριμένο καύσιμο, ενώ άλλα που δραστηριοποιούνται σε κοντινότερες αποστάσεις δεν το χρησιμοποιούν.
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης μιλώντας σε ημερίδα των ακτοπλόων που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, είπε ότι η κυβέρνηση έχει κάνει δύο συσκέψεις στις οποίες συμμετείχαν και άλλοι υπουργοί και συζητά για να προλάβει με συγκεκριμένες ενέργειες το καλοκαίρι που έρχεται.
Πρόσθεσε, επίσης, ότι αυτό που συζητήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τέθηκε και από τον ίδιο επιμόνως και έγινε αποδεκτό, είναι ότι οι εισπράξεις από τα δικαιώματα εκπομπών που αφορούν το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων ρύπων ETC της ακτοπλοΐας και της ναυτιλίας δεν θα πρέπει να πηγαίνουν αλλού, αλλά να επανέρχονται ως αποζημίωση πίσω στην ακτοπλοΐα για την πράσινη μετάβαση.
Όπως ανέφερε ο ίδιος η ευρωπαϊκή επιτροπή απάντησε ότι αυτό είναι αρμοδιότητα του κράτους μέλους και σε αυτό το γεγονός θα πρέπει να πείσουμε το υπουργείο Ενέργειας ότι το ETS της ακτοπλοΐας θα πρέπει να επιστρέφεται στην ακτοπλοΐα καθώς κάτι τέτοιο είναι πολύ κρίσιμο για να μπορέσει ο συγκεκριμένος κλάδος αλλά και η ποντοπόρος να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να αντιμετωπίσουν το κόστος της πράσινης μετάβασης. «Θεωρώ ότι θα βρούμε συμμαχίες και ήδη υπάρχει αποδοχή ενώ θα συζητήσουμε εσωτερικά και στην κυβέρνηση να βοηθηθούμε στη διαχείριση των εισιτηρίων και τα επόμενα καλοκαίρια» τόνισε ο κ. Στυλιανίδης.
.ieidiseis.