Τα αποτελέσματα της 4ης έκδοσης της έρευνας για την «Κοινή χρήση του οδικού δικτύου στην Ευρώπη» με τη συμμετοχή 12.413 Ευρωπαίων πολιτών. δημοσιεύτηκαν από το Ίδρυμα VINCI Autoroutes. Η έρευνα εξετάζει τη συμπεριφορά που καλούνται να αντιμετωπίσουν στο οδικό δίκτυο οι Ευρωπαίοι καθώς και τη συνύπαρξη διαφορετικών τρόπων μετακίνησης.
Πόσο προσέχουν τους άλλους οι οδηγοί αυτοκινήτων, οι οδηγοί μηχανοκίνητων δικύκλων, οι ποδηλάτες ή οι πεζοί; Σέβονται τους κανόνες κοινής χρήσης του οδικού δικτύου και σε ποιο βαθμό; Επηρεάζεται η συμπεριφορά από τα διαφορετικά μέσα μετακίνησης;
Οι απαντήσεις των Ελλήνων και των υπόλοιπων Ευρωπαίων προβληματίζουν, επειδή καταδεικνύουν ένα έλλειμμα ευαισθητοποίησης όλων των χρηστών του οδικού δικτύου προς τους υπόλοιπους και άγνοια και έλλειψη σεβασμού των κανόνων του κώδικα οδικής κυκλοφορίας.
Βασικά συμπεράσματα για την Ελλάδα
Το 70% των Ελλήνων περπατά τακτικά, ενώ μόνο το 10% χρησιμοποιεί ποδήλατο.
Το 92% των πολιτών ανησυχεί για επικίνδυνη οδήγηση, με το 97% των οδηγών δικύκλων και το 93% των ποδηλατών να εκφράζουν φόβο για την επικίνδυνη συμπεριφορά των άλλων.
Το 91% των πεζών φοβάται ότι οι οδηγοί δεν σταματούν στις διαβάσεις, ενώ το 88% έχει αντιμετωπίσει ενοχλητική συμπεριφορά από ποδηλάτες και πατίνια.
Το 67% των οδηγών αυτοκινήτων περνάει με κόκκινο φανάρι, ενώ το 72% των δικύκλων κινούνται ή παρκάρουν σε πεζοδρόμια – Το 49% των οδηγών διπλοπαρκάρει τακτικά, το 35% χρησιμοποιεί τις λωρίδες των λεωφορείων, και το
11% παρκάρει σε θέσεις για ΑμεΑ.
Το 81% των οδηγών και 66% των πεζών κάνουν χρήση κινητού ενώ κινούνται.
Το 87% των οδηγών «πολυ-χρηστών» δηλώνουν ότι είναι πιο προσεκτικοί με τους άλλους στον δρόμο.
Τα αντίστοιχα στοιχεία για τους Ευρωπαίους
Το 24% των οδηγών αυτοκινήτων και το 64% των οδηγών μηχανοκίνητων δικύκλων καταπατούν τις ζώνες ποδηλάτων.
Το 37% των ποδηλατών παραδέχονται ότι περνούν με κόκκινο ακόμη και όταν δεν υπάρχει πινακίδα παραχώρησης προτεραιότητας.
Το 78% των πεζών διασχίζει τον δρόμο εκτός διάβασης, παρόλο που υπάρχει μία σε απόσταση λιγότερη των 50 μέτρων.
Το 92% των χρηστών του οδικού δικτύου εξακολουθεί να φοβάται την επικίνδυνη συμπεριφορά των άλλων.
Το 78% των οδηγών «πολυ-χρηστών» δηλώνουν ότι είναι πιο προσεκτικοί με τους άλλους στον δρόμο.
Γενικό συμπέρασμα
Η μεγάλη πλειονότητα των χρηστών του οδικού δικτύου νιώθει ότι επικρατεί στους δρόμους μια ιδιαίτερα τεταμένη ατμόσφαιρα, ενώ η συνύπαρξη με τους άλλους χρήστες είναι πηγή άγχους, καθώς φοβούνται την επικίνδυνη συμπεριφορά τους. Η χρήση του οδικού δικτύου και του δημόσιου χώρου αποτελεί ευθύνη όλων μας, οπότε απαιτείται αυτοσυγκράτηση από παρορμητικές και ατομικιστικές συμπεριφορές και σεβασμός των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, για για την ασφάλεια όλων των πολιτών και ιδίως των πιο ευάλωτων.
Πηγή: ieidiseis.gr