Πέντε μέλη της ελληνικής αποστολής ανθρωπιστικής βοήθειας νεκρά και 13 τραυματίες
Την ώρα που η χώρα πενθεί για τον τραγικό θάνατο των πέντε μελών της ελληνικής αποστολής ανθρωπιστικής βοήθειας στη Λιβύη, τα ερωτήματα για τις συνθήκες υπό τις οποίες έχασαν τη ζωή τους αναζητούν απάντηση.
Τα σενάρια για το τι πραγματικά συνέβη άρχισαν να φουντώνουν λίγες ώρες μετά το θανατηφόρο τροχαίο, όταν το ΓΕΕΘΑ και το ΥΠΕΞ έκαναν λόγο για τροχαίο με (ελαφρά) τραυματίες και λίγο αργότερα διεθνή μέσα μιλούσαν για νεκρά μέλη της ελληνικής αποστολής.
Η ΕΥΠ φέρεται να ερεύνησε και το σενάριο αποστολής αυτοκτονίας, αλλά κάτι τέτοιο δεν επιβεβαιώνεται.
Μέχρι στιγμής, οι ελληνικές Αρχές έχουν δώσει μία πρώτη εικόνα για το τροχαίο, ωστόσο όταν ολοκληρωθούν οι έρευνες των λιβυκών Αρχών, θα απαντηθούν περισσότερα ερωτήματα για τις ακριβείς συνθήκες της σύγκρουσης.
Απ΄ το 2011 η ευρύτερη περιοχή της Λιβύης και η Ντέρκα ελέγχεται από τον ISIS και κανείς δε μπορεί να προδικάσει για το μέλλον της έρευνας.
Στο μικροσκόπιο των Αρχών θα μπει και το λεωφορείο στο οποίο επέβαινε η ελληνική αποστολή και εξερράγη.
Στο πίσω μέρος του λεωφορείου μετά την έκρηξη υπάρχουν κάποιες πολύ μεγάλες τρύπες για ερευνάται η προέλευσή τους.
Θα πρέπει να διερευνηθεί το εάν τηρήθηκε η σωστή διαδικασία ενώ πρόκειται για «πειραγμένο» λεωφορείο και το βοηθητικό ντεπόζιτο είχε χωρητικότητα 200 λίτρα πετρελαίου.
Μέχρι στιγμής, 13 τραυματίες που βρίσκονται στην Ελλάδα και ένας πολυτραυματίες που δεν μπορεί να μεταφερθεί. Δέκα άτομα νοσηλεύονται στο 401 και 2 άτομα στο Ναυτικό Νοσοκομείο.
Κανενός δεν κινδυνεύει η ζωή ενώ 3 άτομα αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. Πρόκειται για τον Συνταγματάρχη που κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης εκτινάχθηκε μαζί με τον οδηγό από το παρμπρίζ και φέρει πολλαπλά τραύματα στο σώμα του με σοβαρότερο αυτό της λεκάνης, αλλά και ένας λοχαγός και ένας στρατιωτικός γιατρός οι οποίοι είναι με εγκαύματα στο πρόσωπο και στο σώμα.
Τραγωδία στη Λιβύη: Στην περιοχή του τροχαίου κυριαρχούν μαχητές του ISIS
Ο Ταξίαρχος ε.α. και αμυντικός αναλυτής, Παναγιώτης Θεοδωρακίδης, μίλησε στο «Κοινωνίας Ώρα MEGA» για το δυστύχημα στη Λιβύη με την ελληνική αποστολή αλλά και για τις διαδικασίες που τηρούνται κατά τη διάρκεια της μετάβασης μίας αποστολής σε μία περιοχή.
«Ο σχεδιασμός, είναι σχεδιασμός που σε κάθε περίπτωση δεν αρμόζει στην μεταφορά ανθρωπιστικής βοήθειας, μετακίνησης και οποιασδήποτε επαφής με την Λιβύη στην οποία δεν υπάρχει διαχωριστική γραμμή μεταξύ εμφύλιων δυνάμεων και εχθρικών, είναι ανακατεμένα τα πράγματα. Όταν έχεις να διανύσεις μία απόσταση της τάξεως των 300 χιλιομέτρων από το αεροδρόμιο, έχεις κάνει τα 160 χλμ. γιατί το ατύχημα έγινε σε έναν κακό δρόμο με φθορές. Είναι ένας δρόμος τουλάχιστον ως οδόστρωμα και είναι επικίνδυνος και άρα όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά. Υπό αυτή την έννοια η οργάνωση ης αποστολής θα έπρεπε να έχει λάβει υπόψιν της τους φυσικούς κινδύνους και τις επιχειρησιακές απειλές», είπε αρχικά.
«Αυτή η αποστολή ήταν τύπου πάμε ανθρωπιστική βοήθεια στο εσωτερικό της χώρας, σε μία πληγείσα περιοχή. Δεν είναι ο θεσσαλικός κάμπος εκεί που πήγαν. Εις βάρος του επιχειρησιακού σχεδιασμού ήταν και η προβολή και η επικοινωνία που δόθηκε γιατί είδαμε ανθρώπους των Ειδικών Δυνάμεων μαζί με ανθρώπους του Υγειονομικού. Οι άνθρωποι των Ειδικών Δυνάμεων φρουρούν και ασφαλίζουν το υλικό που είναι πολύ ακριβό και πολύτιμο. Θα έπρεπε κάποιος να γνωρίζει πού πάει. Δεν έπρεπε να υπάρχουν αυτές οι φωτογραφίες, γιατί όταν υπάρχουν άνθρωποι με διακριτικά των Ειδικών Δυνάμεων σε φωτογραφίες, ο τουρκικός παράγοντας που έχει επικρατήσει στη Λιβύη, έχει όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά, πως θα πλησιάσει αυτή η αποστολή και πώς θα κάνει την αποστολή να μη μπορεί να περάσει ούτε από τον εναέριο χώρο της Λιβύης», συμπλήρωσε ο κ. Θεοδωρακίδης.
Για την οργάνωση της αποστολής, «Τα επιτελεία οργανώνουν αυτές τις αποστολές τα οποία δείχνουν μία έλλειψη πληροφοριών διότι δεν γνωρίζουμε με ποιον έχουμε συνεννοηθεί. Κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί οτιδήποτε στην τουρκοκρατούμενη πλέον Λιβύη. Δεν εξετάσαμε το λεωφορείο που μπήκε η αποστολή. Δεν έγινε αναγνώριση απειλής και εκτίμησης κινδύνου. Τα συνοδευτικά της αποστολής δεν ήταν υπό τον έλεγχο της ελληνικής αποστολής. Άνθρωποι των Ειδικών Δυνάμεων που τους εξέθεσαν φωτογραφικά, ήταν μαζί και δεν υπήρχαν και επικοινωνίες. Έπρεπε να είναι διαμοιρασμένοι, και η ασφάλεια να καλύπτει τους Υγειονομικούς με άλλα οχήματα και σχεδίαση. Είναι λες και πήγαμε εκδρομή».