Τελετή παράδοσης – παραλαβής Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Τελετή παράδοσης – παραλαβής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, πραγματοποιήθηκε σήμερα στο κτίριο του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Ο νέος Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας ανέλαβε τα καθήκοντά του, παρουσία του παραδίδοντος Υπουργού, Χρήστου Στυλιανίδη και του Υφυπουργού, Στέφανου Γκίκα.
Ακολουθούν οι ομιλίες του παραλαμβάνοντος και παραδίδοντος Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και του Υφυπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Παραλαμβάνων Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλειος Κικίλιας:
«Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, αγαπητέ Χρήστο, κύριε Υφυπουργέ, Σεβασμιότατε,
μεγάλη μας τιμή που είστε εδώ.
Κύριε Δήμαρχε, κύριε Αρχηγέ, κύριοι Υπαρχηγοί, Κύριες και Κύριοι,
Έχω απόλυτη επίγνωση του που έχω έρθει. Έχω έρθει στο μεγάλο λιμάνι αυτής της χώρας, το οποίο θα είναι το σπίτι μου για τα επόμενα χρόνια. Και δουλειά μου και προορισμός μου είναι να βοηθήσω, έτσι ώστε η ζωή όλων να γίνει καλύτερη και πιο εύκολη και οι συνθήκες που απαιτούνται, έτσι ώστε αυτό το λιμάνι να είναι αναπτυξιακό και αυτό το Υπουργείο να είναι κινητήριος δύναμη της ναυτιλίας και της οικονομίας, να ευοδωθούν.
Θα ξεκινήσω από τον κύριο Υπουργό, τον αγαπητό φίλο τον Χρήστο.
Πρώτον, θα ταξιδέψουμε μαζί τις επόμενες μέρες στις Βρυξέλλες, αγαπητέ Χρήστο και θέλω να σε διαβεβαιώσω εσένα και την ομάδα σου ότι, οτιδήποτε έγινε και είναι προς την σωστή κατεύθυνση, είτε σε ό,τι έχει να κάνει με τα χρηματοδοτικά εργαλεία, είτε σε ό,τι έχει να κάνει με πρωτοβουλίες εκσυγχρονισμού και μεταρρυθμίσεων στο Υπουργείο Ναυτιλίας, είτε σε ό,τι έχει να κάνει με την αξιοποίηση και την αναβάθμιση του Υπουργείου αλλά και των ανθρώπων που το αποτελούν.
Θα βρουν εμένα υποστηριχτή και συνεχιστή και φυσικά, θα αξιοποιήσουμε τις αστείρευτες δημόσιες σχέσεις και εκτίμηση που χαίρεις στα διεθνή φόρα στις Βρυξέλλες, στο Λονδίνο και όπου αλλού υπάρχει ανάγκη εις το διηνεκές.
Καταλαβαίνω ότι υπάρχει ένα στόχος και ένας προορισμός που αφορά στην Κύπρο. Την Κύπρο την αγαπάμε, την Κύπρο την σεβόμαστε, την Κύπρο την έχουμε στην καρδιά μας.
Προσωπικά, έχω συντελέσει έτσι ώστε στα δύσκολα χρόνια και εκεί που υπήρχαν πολλά ερωτηματικά για το αν υπάρχει ή όχι, να συγγραφεί ένα σημαντικό, κατά την άποψή μου, βιβλίο για την αποκλειστική οικονομική ζώνη μαζί με τον συγχωρεμένο τον Σόλωνα τον Κασίδη, τον Νίκο Λυγερό και τον Θεόδωρο Καριώτου, τον πατέρα της αποκλειστικής οικονομικής ζώνης. Και χαίρομαι που τα πράγματα έφεραν εμένα να κλείσει αυτός ο κύκλος και να βρίσκομαι εδώ, στην καρδιά του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Να είσαι σίγουρος, λοιπόν, ότι σε όλες αυτές τις προσπάθειες που έχουν θετικό πρόσημο, όπως έχουν προχωρήσει και έχουν υλοποιηθεί χρειαζόμαστε και την συμβουλή σου και την συμβολή σου αλλά και την βοήθειά σου. Και αυτή θα τη ζητήσουμε απλόχερα.
Θέλω να δώσω συγχαρητήρια για όλη την προσπάθεια που έγινε στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε εσένα, στην ομάδα σου, στους κύριους Γενικούς Γραμματείς και στις Ηγεσίες, αλλά και στο σύνολο του Λιμενικού Σώματος. Γιατί, εάν κάποιοι πιστεύουν – και το σκεφτόμουν φεύγοντας από το Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, σε δύο αν μη τι άλλο γεμάτα προκλήσεις χρόνια που αντιμετώπισα λίγο ως πολύ, ότι έχει να δώσει η κλιματική κρίση – ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το λιμάνι ή ο Πειραιάς είναι δεύτερης ή τρίτης ταχύτητας ή τροχιάς υπουργείο, είναι βαθιά νυχτωμένοι.
Ετοιμαστείτε για μεγάλες μάχες, ετοιμαστείτε για πολλές αλλαγές, ετοιμαστείτε για αναβάθμιση που έρχεται μέσα από την διεκδίκηση, έρχεται μέσα από την προσπάθεια και έρχεται μέσα από τον διαρκή αγώνα και κόπο. Άλλωστε, κυρίες και κύριοι, εγώ δεν ξέρω άλλο τρόπο, παρά μόνο τη σκληρή δουλειά.
Άρα Σεβασμιότατε, πρώτα απ' όλα θα έρθω σε εσάς να ανάψω ένα κεράκι στην εκκλησία, γιατί εγώ πιστεύω βαθιά και είμαι χριστιανός ορθόδοξος.
Και θα επικαλεστώ την βοήθεια της Παναγίας μας για να πάνε όλα καλά, να φυλάει το Λιμενικό μας, τις γυναίκες και τους άνδρες του Λιμενικού Σώματος που παλεύουν καθημερινά στις θάλασσές μας, σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του Αιγαίου και της Μεσογείου και να φυλάει τους ναυτικούς μας και τους ανθρώπους της θάλασσας και τους νησιώτες μας, γιατί κομμάτι του Υπουργείου αυτού είναι η νησιωτικότητα.
Και μετά, κύριε Δήμαρχε, θα έρθω σε εσάς, γιατί έχω και έχουμε μεγάλα σχέδια για το λιμάνι του Πειραιά. Όπως βλέπω να εξελίσσεται, για παράδειγμα, το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος στα Σπάτα και να παρέχει υπηρεσίες στους ταξιδιώτες και να σέβεται την ταξιδιωτική κίνηση και να φροντίζει έτσι ώστε να αναβαθμίζονται μόνιμα υπηρεσίες, με ανάλογο τρόπο θα διεκδικήσουμε το ίδιο για το λιμάνι του Πειραιά.
Και μαζί με την πόλη λοιπόν και τον Δήμο, από κοινού, θα κάνουμε τις προσπάθειές μας και είμαι σίγουρος ότι θα έχουμε μετρήσιμα αποτελέσματα.
Υπάρχουν στόχοι βραχυπρόθεσμοι, υπάρχουν στόχοι μεσοπρόθεσμοι και υπάρχουν και στόχοι μακροπρόθεσμοι.
Δεν θα επαναλάβω τα ίδια, τα οποία είπε ο κύριος Υπουργός. Δεν υπάρχει λόγος, προφανώς, κεντρικές στρατηγικές της κυβέρνησής μας περνάνε αυτά τα οποία σας είπε.
Επιτρέψτε να μιλήσω για τα πρώτα βήματα των επόμενων μηνών.
Καταρχάς, είμαστε εδώ όλοι, όλες και όλοι, για να υπηρετούμε τον ελληνικό λαό και τους πολίτες, άρα τους ταξιδιώτες.
Η πρώτη αποστολή του Υπουργείου αυτού είναι να κάνει ό,τι μπορεί μαζί με τον ιδιωτικό τομέα και την ιδιωτική πρωτοβουλία στην ακτοπλοΐα, μαζί με την ελληνική κυβέρνηση που έχει δεσμευτεί απ' τα χείλη του κυβερνητικού εκπροσώπου και με συντονιστή το Υπουργείο, έτσι ώστε να μπορέσουμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό για να διατηρηθούν και να είναι δυνατόν να μειωθούν οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, από και προς το λιμάνι του Πειραιά.
Θέλω να είμαστε ξεκάθαροι. Πρώτα απ' όλα οι πολίτες, μετά όλοι εμείς.
Όλοι οφείλουν να κάνουν μισό βήμα πίσω και να στηρίξουν αυτό ακριβώς, το να μπορούν στα νησιά μας - που είναι στρατηγικό πλεονέκτημα η νησιωτικότητα και δίνει βάθος στρατηγικό στη χώρα - να ταξιδεύουν όσο περισσότερο γίνεται. Στις άγονες γραμμές και στα ακριτικά νησιά μας ακόμα περισσότερο.
Η ελληνική κυβέρνηση και αυτό είναι το mandate του Πρωθυπουργού, πρώτα απ' όλα θα δώσει βάση σε αυτό.
Δεύτερο θέμα, το Λιμενικό Σώμα. Το Λιμενικό Σώμα, κυρίες και κύριοι, είναι ένδοξο και έχει δώσει μάχες τεράστιες σε πολύ δύσκολες εποχές. Προσυπογράφω αυτό το οποίο είπε ο Χρήστος Στυλιανίδης. Θα βάλουμε και θα βάλω ασπίδα προστασίας απέναντι σε αυτούς που προσπαθούν να πλήξουν το Λιμενικό Σώμα.
Δεν θα δημιουργήσουμε αποδιοπομπαίους τράγους και θα ποινικοποιήσουμε μόνοι μας αυτούς τους οποίους ζητάμε καθημερινά με μποφόρ, νύχτα - μέρα, με δύσκολες καιρικές συνθήκες, σε ακριτικές περιοχές, να βγάζουν το φίδι απ' την τρύπα για όλους μας, αποτελώντας την άμυνά μας στη νομιμότητα και που έχουν σώσει κατά καιρούς - και υπάρχουν χιλιάδες ιστορίες - ανθρώπινες ζωές, παιδάκια, μονογονεϊκές οικογένειες, δυστυχείς ανθρώπους, έχουν βάλει πλάτη σ' αυτό.
Είναι ανθρωπιστικό έργο. Είναι έργο υψηλής αξίας από τη μία και τους σεβόμαστε και τους τιμούμε για αυτό. Απ' την άλλη, έχουμε 18.500 χιλιόμετρα ναυτικών συνόρων. Και οι γυναίκες και οι άνδρες του Λιμενικού Σώματος είναι καθημερινά εκεί, στο πεδίο και στον καθήκον.
Κυρίες και κύριοι, θα έχετε την αμέριστη συμπαράστασή μου και στήριξή μου σε αυτήν την προσπάθεια. Και δεν έχετε να φοβάστε τίποτα.
Θα πω δύο ακόμα πράγματα και θα κλείσω, μιας και στον απολογισμό του, ο Χρήστος Στυλιανίδης τα κάλυψε όλα.
Το θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης. Θα κάτσουμε όλοι στο ίδιο τραπέζι. Θα δούμε τι έχει φέρει μέχρι τώρα η DG Reform και τι απαιτείται. Και θα αναβαθμίσουμε αυτό με το οποίο, μέχρι τώρα, δεν είμαστε ευχαριστημένοι.
Από όποια σκοπιά και αν το δει κανείς, από τη σκοπιά των εργαζομένων, από τη σκοπιά των εργοδοτών, από τη σκοπιά του ελληνικού κράτους ή της πόλης εδώ πέρα που μας φιλοξενεί, μπορούμε να κάνουμε πολύ καλύτερα, πολλά περισσότερα.
Δεν θα φύγει αυτό το θέμα εις το διηνεκές και στο μέλλον.
Όπως τρέξαμε σημαντικά πράγματα, το ΑΙΓΙΣ, για παράδειγμα, έβαλα και ένα λιθαράκι όπως είπε ο Στυλιανίδης σ' αυτό. Σε 15 μήνες, 1 δισεκατομμύριο 900 εκατομμύρια διαγωνισμοί, 800 εκατομμύρια συμβασιοποιήσεις και αρχίζουμε να παραλαμβάνουμε στην Πολιτική Προστασία βασικά σημαντικά πράγματα που είναι παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές, μαζί με τα προγράμματα τα οποία είπε ο Χρήστος, που θα τα πιέσουμε ασφυχτικά, αυτό που είναι ένα όνειρο όλων, νομίζω, να έχουμε ναυτική εκπαίδευση στα επίπεδα τα οποία θέλουμε και μας αξίζει, πρέπει να υλοποιηθεί.
Κανείς δεν μπορεί να λείψει από το τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Υπουργέ μου, θα τους ακούσουμε όλους, θα τους σεβαστούμε όλους, αλλά αυτό θα προχωρήσει και θα κοσμεί και θα τιμά την ναυτική παράδοσή μας, την κληρονομιά που μας έχουν δώσει οι πρόγονοί μας που ήταν έμποροι στη θάλασσα και μαχητές της θάλασσας και θα εκπαιδεύει τους νέους και τις νέες της πατρίδας μας σε κάτι το οποίο θεωρώ ότι είναι προσοδοφόρο, θεωρώ ότι είναι υψηλής αξίας και θεωρώ ότι έχει να δώσει πολλά πίσω στην πατρίδα μας.
Κλείνω με θέματα τα οποία για μένα, σε ό,τι έχει να κάνει με τους πολίτες, είναι πρώτης προτεραιότητας και αφορούν, κύριες και κύριοι, την ασφάλεια.
Υπηρέτησα υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη σε τρεις διαφορετικές θέσεις. Στο Υπουργείο Υγείας μας έδειξε μια παγκόσμια κρίση της δημόσιας υγείας, μια πανδημία και έπρεπε να την αντιμετωπίσω. Και μετά στην πολιτική προστασία, μεγα-πυρκαγιές, μεγα-πλημμύρες της εκατονταετίας, διαδοχικοί σεισμοί και προκλήσεις, η εσωτερική ασφάλεια και η ασφάλεια των πολιτών, είναι πάνω απ' όλα.
Εμείς αγκαλιάζουμε και σεβόμαστε την ιδιωτική πρωτοβουλία, αγκαλιάζουμε και σεβόμαστε τα νησιά μας, τους δήμους μας, τους ανθρώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, τους υπηρεσιακούς παράγοντες του Υπουργείου και όλους αυτούς οι οποίοι συνθέτουν αυτό το πολύ σημαντικό και ζωτικό κομμάτι της ελληνικής κυβέρνησης, το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Η ασφάλεια όλων των παραπάνω, πολιτών, ταξιδιωτών και εργαζομένων, έρχεται πρώτη.
Σας παρακαλώ θερμά, θα πειθαρχήσουμε όλοι σε αυτό το δόγμα και το Λιμενικό Σώμα θα φροντίσει έτσι ώστε να υλοποιηθεί στο 100%. Αυτοί οι λίγοι, είτε ανήκουν στην οικογένειά μας είτε οπουδήποτε, που δεν θέλουν να τιμήσουν και να σεβαστούν ότι οι συμπολίτες μας έχουν δικαιώματα και υποχρεώσεις, το ίδιο έχει και το ελληνικό κράτος και πρώτα απ' όλα είναι να τους προστατεύουν και δεν θα θελήσουν να ακολουθήσουν αυτό το δρόμο που είναι ο ενάρετος δρόμος και ο έντιμος δρόμος, θα βρουν το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής απέναντί τους.
Σας ευχαριστώ πολύ.».
Παραδίδων Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης:
«Σεβασμιότατε, αγαπητέ φίλε Βασίλη, κυρίες και κύριοι,
Σήμερα θα μου επιτρέψετε να μιλήσω λίγο πιο πολύ από τη συνήθως. Είναι γνωστό ότι παρά ήμουν Λάκωνας. Και θυμάμαι μου λέγατε, "Μα μόνο τρία λεπτά, Υπουργέ;". Σήμερα θα είμαι λίγο πιο φλύαρος.
Δεν θα σας κουράσω όμως, γιατί είναι μια συγκινητική μέρα που παραδίδω αυτό το Υπουργείο σε άξια χέρια και την ίδια στιγμή φεύγω από ένα Υπουργείο που το ένιωσα ως οικογένεια μου. Και ήταν οικογένεια μου και θα παραμείνει οικογένεια μου.
Ξέρετε, στην πολιτική υπάρχουν δύο πράγματα που μαθαίνουμε στην πράξη και σκληρά στο πετσί μας.
Το ένα είναι ότι ουδείς αναντικατάστατος.
Το δεύτερο είναι ότι υπάρχει πάντα συνέχεια.
Συνέχεια κυβέρνησης, συνέχεια κράτους.
Παρέλαβα από τον Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη και τον Γιάννη Πλακιωτάκη και έπρεπε να χτίσω σε μια βάση που παρέλαβα. Ήταν βάση κυβερνητικής πολιτικής ενός εξαίρετου Πρωθυπουργού του Κυριάκου Μητσοτάκη.
Παραλαμβάνει τώρα ο Βασίλης και θα χτίσει πάνω στις βάσεις όλων μας.
Και το άλλο, που πρέπει να θυμόμαστε όσοι είμαστε πολιτικοί, είναι ότι η πολιτική είναι μαραθώνιος. Δεν είναι κατοστάρι. Δεν είναι σπριντ.
Γι' αυτό θέλει αντοχή, ειδικά σε Υπουργεία που διαχειρίζονται κρίσεις.
Ο Βασίλης ξέρει πολύ καλά τι σημαίνει κρίση.
Την έζησε, τη ζήσαμε και μαζί πολλές φορές, ακόμα και τώρα στη Σαντορίνη.
Η χώρα μας είναι τόσο όμορφη, αλλά είναι και τόσο ευάλωτη ειδικά σε φυσικές καταστροφές και κρίσεις στη θάλασσα. Γιατί το Αιγαίο δεν είναι εύκολη θάλασσα.
Η πολιτική είναι επίσης ομαδικό άθλημα.
Επιτρέψτε μου να ευχαριστήσω πρώτα απ' όλα τον Υφυπουργό μου, τον κύριο Στέφανο Γκίκα.
Ποτέ δεν ένιωσα στη συνεργασία μας ότι αυτός ο άνθρωπος με έβλεπε ανταγωνιστικά.
Ξέρετε, στην πολιτική συμβαίνει συχνά, για να είμαστε ειλικρινείς.
Και όχι μόνο αυτό, ερχόταν ως «σωτήρας άγγελος», διότι έχω κι εγώ κάποια μειονεκτήματα και γίνομαι και αυστηρός καμιά φορά, να μου πει «Μαλάκωσε Υπουργέ». Και είχε δίκιο. Και το δεχόμουν. Γιατί αλλάζω γνώμη όταν κάποιος μου εξηγήσει ότι κάνω λάθος.
Συνεργασία με το Λιμενικό Σώμα.
Το Λιμενικό Σώμα έχει εξαίρετο ανθρώπινο δυναμικό, όπως και η Πυροσβεστική.
Απ' την εμπειρία μου ως Επίτροπος, είχα καταλάβει ότι η Ελλάδα έχει Σώματα Ασφαλείας που πρέπει όλοι οι Έλληνες πολίτες να είμαστε περήφανοι.
Έχει ανθρώπους με βαθιά μόρφωση, με ηγετικότατα και έτοιμοι για τα δύσκολα.
Γι' αυτό Βασίλη, είσαι τυχερός.
Είναι ένα σώμα, που το είδα στην πράξη να σώζεις ζωές.
Θα δεις τους αριθμούς.
Είναι εκπληκτικοί.
Και όλοι αυτοί, οι οποίοι επιμένουν να ποινικοποιούν την επιχειρησιακή ευθύνη του λιμενικού σώματος, θα μας βρουν μπροστά τους. Απέναντί τους.
Δεν μπορεί να σώζεις ζωές όλη μέρα με τόσες δυσκολίες και σε μια στιγμή να είσαι κατηγορούμενος.
Οι δύο Γενικοί Γραμματείς, ο Ευάγγελος Κυριαζόπουλος και ο Μανώλης Κουτουλάκης είναι εξαίρετοι επιστήμονες με βαθιά γνώση των αντικειμένων τα οποία διαχειρίζονται. Ειλικρινά ήμουν πολύ τυχερός που ήταν δίπλα μου.
Επιτρέψτε μου και μια μικρή αναφορά στη μικρή μου ομάδα, τα έξι-εφτά άτομα που ήταν μαζί μου.
Τους ευχαριστώ όλους. Γιατί, όσο και αν φαίνεται ότι είμαι εύκολος στη συμπεριφορά μου με τους ανθρώπους τους δικούς μου, είμαι και πολύ απαιτητικός. Και νομίζω ότι μου έδειξαν ιδιαίτερη ανοχή.
Είναι στα δύσκολα της πολιτικής που κάποια στιγμή όλοι μας χρειαζόμαστε δίπλα μας ανθρώπους οι οποίοι θα μας στηρίξουν και θα είναι και ανεχτικοί.
Τους ευχαριστώ ιδιαίτερα.
Κυρίες και Κύριοι,
Αναλάβαμε το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής τον Σεπτέμβριο του '23.
Με σημαντικές μεταναστευτικές ροές, ήταν ένα από τα θέματα που ο Πρωθυπουργός μου είπε ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη σημασία και με σοβαρά θέματα που αφορούσαν στην ασφάλεια.
Τέθηκε από την αρχή στη βάση των προηγούμενων φίλων Υπουργών ένα σαφές πλαίσιο πολιτικής.
Ασφάλεια, εκσυγχρονισμός, αναδιάρθρωση.
Ασφάλεια: έχει να κάνει με δύο πράγματα κυρίως: την ακτοπλοΐα και τις λιμενικές υποδομές.
Εκσυγχρονισμός: έπρεπε να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στα θέματα απλοποίησης και ψηφιοποίησης. Πρώτα απλοποίηση και μετά ψηφιοποίηση.
Βρήκαμε ευρωπαϊκά λεφτά, ξεκινήσαμε κάποια προγράμματα. Είναι έτοιμα για να
τα συνεχίσεις θα μπορέσεις να τα παραδώσεις τη στιγμή που πρέπει.
Αναδιάρθρωση: το πιο σημαντικό σημείο ήταν τα θέματα ναυτικής εκπαίδευσης.
Έχουμε τεχνική βοήθεια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μέσω της DG Reform.
Εδώ θα κάνω και μια αυτοκριτική.
Ήθελα να επιταχυνθεί πιο γρήγορα το θέμα της αναβάθμισης της ναυτικής εκπαίδευσης.
Δεν πήγε όπως θα ήθελα.
Είναι μείζον θέμα για το Υπουργείο και την ελληνική ναυτιλία.
Υπάρχει ένα θέμα με τις ενδιαφερόμενες πλευρές για υπάρχουν εντελώς αντίθετες απόψεις.
Πιστεύω όμως ότι είναι η ώρα για ριζοσπαστικές λύσεις.
Να πω και κάτι που το λέω πάντα: το ελληνικό γραφειοκρατικό σύστημα είναι ίσως το κύριο εμπόδιο της μεταρρύθμισης αυτής της χώρας.
Πρέπει όλοι να εγκύψουμε σε αυτό το πρόβλημα.
Ο Πρωθυπουργός κάνει ό,τι μπορεί, αλλά πρέπει και τα υπόλοιπα κόμματα να αντιληφθούν ότι αυτό το μέγα ζήτημα χρειάζεται ευρύτερες συναινέσεις.
Είναι εθνικό θέμα.
Δεν είναι κομματικό θέμα.
Δυο λόγια για το τι παραλαμβάνεις Βασίλη.
Θα είσαι περήφανος γιατί ηγείσαι αυτού του Υπουργείου σήμερα.
Εγώ είπα πάρα πολλές φορές ότι έκανα διαπραγματεύσεις σε όλο τον κόσμο, αλλά πιο δυνατός διαπραγματευτής ένιωσα σε αυτό το Υπουργείο γιατί η ελληνική ναυτιλία είναι πρωταγωνιστής στον κόσμο.
Η ελληνική ναυτιλία είναι η μεγάλη μας περηφάνια.
Η ποντοπόρος ναυτιλία του ελληνισμού είναι το πιο δυνατό του χαρτί.
Και ευτυχώς κλείσαμε τέλος Νοεμβρίου μια σημαντική συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και πλέον έχει απελευθερωθεί.
Δεν θέλω να πω περισσότερα.
Είμαστε επίσης πρωταγωνιστές στο IMO.
Καταφέραμε η Ελλάδα να εκλεγεί στην πρώτη θέση και κρατήσαμε ακριβώς τον ρόλο μας. Είμαστε η γέφυρα μεταξύ IMO, που έχει την ευθύνη των διεθνών κανόνων της πράσινης μετάβασης και της ναυτιλίας, με τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.
Νομίζω ότι αυτό είναι από τα επιτεύγματα και θα συνεχίσει, είμαι σίγουρος, με τον Βασίλη, γιατί είναι ένα μεγάλο ατού για την χώρα, ένα μεγάλο ατού για την εξωτερική της πολιτική, ένα μεγάλο ατού για τον Πρωθυπουργό μας.
Αναλαμβάνοντας αυτό το Υπουργείο, είδαμε ότι εξαιτίας της δεκαετούς οικονομικής κρίσης το Υπουργείο δεν μπόρεσε να αναβαθμίσει λιμενικές υποδομές, ειδικά στο Αιγαίο.
Θέλω να τονίσω κάτι: τα θέματα ασφάλειας δεν είνα σε καμία περίπτωση, ειδικά στην ακτοπλοΐα, να διαπραγματεύσιμα.
Δεν είναι διαπραγματεύσιμα.
Δεν υπάρχει περιθώριο ανοχής.
Κανένα.
Είχα πει μια πολύ σκληρή διατύπωση, την οποία θα την επαναλάβω γιατί την εννοώ. Δεν αντέχει η χώρα άλλα Τέμπη στο Αιγαίο. Όχι.
Προστρέξαμε, βρέθηκαν κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης και από το ΕΣΠΑ,.
Θα είμαι δίπλα σου Βασίλη να προσπαθήσουμε μαζί, από τη νέα μου ιδιότητα, ως σύμβουλος του Πρωθυπουργού, για να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε επιπλέον ποσά.
Με σκληρή δουλειά και διαπραγμάτευση καταφέραμε να εξασφαλίσουμε μέσω του ΕΣΠΑ περίπου 1,7 δισεκατομμύρια από ευρωπαϊκά κονδύλια για την υλοποίηση σημαντικών έργων.
Επίσης, δώσαμε προτεραιότητα στην αναβάθμιση της επιχειρησιακής ικανότητας του Λιμενικού Σώματος και εξασφαλίσαμε χρηματοδοτήσεις 215 εκατομμυρίων ευρώ από το ΕΣΠΑ για οχήματα, πλωτά μέσα και συστήματα ασφάλειάς ναυσιπλοΐας και ταυτόχρονα 621 εκατομμύρια από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για θέματα εξοπλισμού.
Αυτά θέλουν ακόμα διαπραγμάτευση.
Δίπλα θα είμαστε να βοηθάμε ένας τον άλλον.
Επιτρέψτε μου να αναφερθώ και στο μεταναστευτικό.
Δεν μπορώ να πω πολλά, γιατί κάποτε δεν πρέπει να μιλάμε δημοσίως για κάποια θέματα.
Όταν αναλάβαμε, όντως οι μεταναστευτικές ροές έφταναν από 1.500 με 2.000 τη μέρα.
Τις τελευταίες 15 μέρες κυμαίνονται τα Ανατολικά 20 μέχρι 80.
Νομίζω οι αριθμοί μιλούν από μόνοι μας.
Με στήριξη του Πρωθυπουργού και σκληρή διαπραγμάτευση με την Τουρκία και την βοήθεια όλων των Υπουργών Μετανάστευσης, φτάσαμε σε ένα σημείο που είναι διαχειρίσιμες οι μεταναστευτικές ροές από την Ανατολή.
Εδώ θέλω να ευχαριστήσω ειδικά τέσσερις-πέντε ανθρώπους, δεν θα τους ονοματίσω, κάποιοι είναι και μπροστά μου, που με καθημερινή επαφή με την τουρκική Ακτοφυλακή καταφέρνουν και επιβάλλουν ό,τι συμφωνήσαμε στην Άγκυρα.
Να μην μπουν οι βάρκες στη θάλασσα.
Γιατί αυτό είναι το σημαντικό.
Νομίζω είναι από τα θέματα που θα απασχολήσουν πολύ τον νέο Υπουργό.
Υπάρχει μια ροή από τη Λιβύη, είναι μείζον το θέμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στην τελευταία συνάντηση με τον διοικητή του Frontex βρήκαμε κάποιες λύσεις.
Είναι ένα ευρύτερο ευρωπαϊκό θέμα.
Θα αναφερθώ σε τρία εμβληματικά έργα και μετά θα σας αποχαιρετήσω.
Πρώτον: Θεωρώ πολύ σημαντικό το ότι καταφέραμε να πείσουμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να μας βοηθήσει να κάνουμε αυτό που λέμε ΣΔΙΤ, Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα στις άγονες γραμμές.
Στις 31 Μαρτίου στο Λονδίνο θα γίνει παρουσίαση από τον νέο Υπουργό γι' αυτό το σημαντικό πρόγραμμα όπου θα ζητήσουμε και τη συνδρομή «Private Funds». Θα είμαι εκεί μαζί σου Βασίλη για ό,τι χρειαστείς ,ακριβώς γιατί ήδη επιδεικνύεται μεγάλο ενδιαφέρον.
Πού θα καταλήξουμε σε 3-4 χρόνια; Να έχουμε μέσω Ευρωπαϊκής χρηματοδότησης που θα φτάσει στα 500 εκατομμύρια Ευρώ και θα περιλαμβάνει το 50% με δωδεκαετείς συμβάσεις. Κάποιοι άνθρωποι ξέρουν τι σημαίνει δωδεκαετής σύμβαση, πόσο σημαντικό είναι για τους πλοιοκτήτες μας. Για να μπορέσουμε ακριβώς να δώσουμε στο Αιγαίο ασφάλεια και πράσινα πλοία και με
μεγαλύτερη ταχύτητα για να μπορούμε να εξυπηρετούμε τον τουρισμό μας και να γίνει ακόμη πιο μεγάλη η συνεισφορά του Αιγαίου στην εθνική οικονομία και του Ιονίου.
Έχουμε μαζί μας την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης. Νομίζω ότι είναι το έργο που θα εξασφαλίσει τη δυνατότητα στο κράτος να αυξήσει τον ανταγωνισμό και να μην εκβιάζεται από κανένα.
Γιατί το κράτος, ειδικά στις ακτοπλοϊκές γραμμές, όπως είναι η σημερινή κατάσταση, χρειάζεται να έχει σημαντικό ρόλο. Αλλά πάντα σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα.
Μια συνεργασία που θα είναι εποικοδομητική και προς όφελος και των δύο.
Προσωπικά, δεν θεωρώ ότι πρέπει να στοχοποιείται το κέρδος.
Δεν υπάρχει δυνατότητα, δίχως τον ιδιωτικό τομέα, να μπορέσουμε να κάνουμε μεγάλες τομές στην ελληνική οικονομία.
Δεύτερον: Το «master plan» του Αιγαίου θα είναι η ακτινογραφία, η μαγνητική τομογραφία, και θα βοηθήσει τα πάντα. Είναι ένα σημαντικό έργο που πάλι έχει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.
Τρίτον: η δημιουργία αυτό που ονομάζουμε «maritime cluster».Συνεργατικός σχηματισμός.
Ήδη προχθές κάναμε το kick-off για την ναυπηγοεπισκευή.
Πιστεύω μέσα από το ΕΣΠΑ Ανταγωνιστικότητας και τις αναθεωρήσεις και με ιδιωτικά κεφάλαια μπορούμε να φτάσουμε σε ένα cluster στον Πειραιά. Έτσι θα μπορέσουν να διατεθούν ένα δισεκατομμύριο ευρώ ακριβώς για να ενισχυθεί ο Πειραιάς ακόμη περισσότερο ως το βασικό cluster της ναυτιλίας σε όλο τον κόσμο.
Θεωρώ ότι για τα θέματα ναυτιλίας μας βοηθά πάρα πολύ, ειδικά στο ευρωπαϊκό επίπεδο, το η Έκθεση Ντράγκι που καταγράφει με ευθύτητα και πυκνότητα λόγου ότι, δίχως τη ναυτιλία δεν υπάρχει ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα παγκοσμίως.
Είναι ένα μεγάλο χαρτί για να συνεχίσουμε να αναδεικνύουμε στους ευρωπαίους ότι δεν υπάρχει Ευρωπαϊκή Ένωση, ευρωπαϊκή ανταγωνιστικότητα, δίχως ναυτιλία, δεν υπάρχει ευρωπαϊκή ναυτιλία δίχως ελληνική ναυτιλία.
Φεύγω συγκινημένος. Με τον Βασίλη είμαστε φίλοι, θα είμαστε σε καθημερινή επαφή, λέω ότι είναι άξιος Υπουργός για αυτό το Υπουργείο. Σας ευχαριστώ πολύ.».
Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Στέφανος Γκίκας:
«Κύριοι Υπουργοί, κ. Αρχηγέ, κύριοι Γενικοί Γραμματείς, κύριοι Ναύαρχοι, επίτιμοι Αρχηγοί, Αγαπητοί προσκεκλημένοι, Σεβασμιότατε,
Είναι μια ιδιαίτερη στιγμή σήμερα εδώ για εμένα για όλους εμάς στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Από την μία πλευρά, αποχαιρετούμε έναν άξιο Υπουργό ο οποίος έχει διαγράψει μια ζηλευτή πολιτική πορεία, σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο, τον Χρήστο Στυλιανίδη και από την άλλη πλευρά υποδεχόμαστε έναν επίσης άξιο Υπουργό, δοκιμασμένο σε πολύ δύσκολα χαρτοφυλάκια, τον αγαπητό φίλο και συνάδελφο Βασίλη Κικίλια.
Σε αυτούς τους 9 μήνες με τον κ. Στυλιανίδη αναπτύξαμε μια πολύ καλή και αγαστή συνεργασία και θα ήθελα να τον ευχαριστήσω για αυτό και για την εμπιστοσύνη που έδειξε στο πρόσωπο μου.
Σε αυτό το χρονικό διάστημα, έγιναν πολλά και σημαντικά βήματα, αναλάβαμε πρωτοβουλίες και δράσεις με ουσιαστικό, κοινωνικό και οικονομικό αντίκτυπο στην καθημερινότητα των νησιωτών.
Χαράξαμε μια στρατηγική και ένα όραμα για να αναπτύξουμε μια σύγχρονη και εξωστρεφή νησιωτική πολιτική.
Οι παρεμβάσεις μας, κινούνται προς την κατεύθυνση της βελτίωσης της καθημερινότητας των νησιωτών μας και της ενίσχυσης της νησιωτικής επιχειρηματικότητας.
Και βέβαια δεν μπορώ να μην αναφερθώ στις σημαντικές σας πρωτοβουλίες, όπως αυτή για την βελτίωση της προσβασιμότητας των νησιών με την ανάπτυξη συστήματος θαλασσίων συγκοινωνιών που αφορά στις άγονες γραμμές.
Μια δράση που στοχεύει στην διασφάλιση της διασυνδεσιμότητας των νησιών σε συνδυασμό με την προώθηση «πράσινων» τεχνολογιών για την ακτοπλοΐα, ενώ ταυτόχρονα υλοποιείται και μελέτη για την ανανέωση του συνόλου του ακτοπλοϊκού στόλου.
Έχουν γίνει επίσης πολλά για την βελτίωση και ενίσχυση των λιμενικών υποδομών στα νησιά μας, Ναυτιλία, για την Ακτοπλοΐα και για την ναυτική εκπαίδευση.
Με την εξωστρέφεια που διακρίνει την Γενική μας Γραμματεία Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής έχουμε προωθήσει και υλοποιούμε μια συνεκτική πολιτική ανάπτυξης και ενίσχυσης της νησιωτικότητας.
Σε αυτό το πλαίσιο και ανταποκρινόμενοι στις προκλήσεις της εποχής μας, υλοποιούμε ένα ολιστικό πρόγραμμα διαχείρισης των υδάτινων πόρων, και αντιμετώπισης του φαινομένου της λειψυδρίας.
Προχωρούμε στον ανασχεδιασμό και στην αναμόρφωση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, μιας δράσης ουσιαστικής και σημαντικής για τα νησιά μας, ώστε να είναι επωφελής για τους κατοίκους και τους επισκέπτες τους.
Εξειδικεύουμε την ολοκληρωμένη θαλάσσια στρατηγική για τον νησιωτικό χώρο. Ενεργοποιούμε τα προγράμματα ΝΕΑΡΧΟΣ & Νησιωτικής Επιχειρηματικότητας.
Επίσης, προωθούμε σε συνεργασία με το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής & Οικογένειας, πρόγραμμα στήριξης και αντιμετώπισης του δημογραφικού μας προβλήματος στα μικρά νησιά.
Στο διεθνές και ασταθές περιβάλλον που ζούμε, είναι αναγκαίο να λάβουμε γρήγορες αποφάσεις για το μέλλον.
Εργαζόμαστε για μια ναυτιλία και μια νησιωτική πολιτική, σύγχρονη, εξωστρεφή και ανταγωνιστική.
Για την επίτευξη αυτού του στόχου αξιοποιούμε όλους τους διαθέσιμους πόρους κοινοτικούς και εθνικούς. Είμαι σίγουρος ότι ο ικανότατος νέος Υπουργός μας Βασίλης Κικίλιας, θα διεκδικήσει και νέους πόρους για την βελτίωση της καθημερινότητας.
Θα μου επιτρέψετε να σταθώ και στο Λιμενικό μας Σώμα.
Οι άνδρες και οι γυναίκες του Λιμενικού Σώματος, δίνουν τον καθημερινό αγώνα και είναι παρόντες στην αντιμετώπιση και διαχείριση του μεταναστευτικού προβλήματος.
Αναγνωρίζουμε την προσφορά τους και οφείλουμε να στηρίζουμε, με κάθε τρόπο, το έργο τους.
Κυρίες και Κύριοι,
Ευχαριστώντας τον κ. Στυλιανίδη για την προσφορά του στο Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής και στην προώθηση του ευρύτερου κυβερνητικού έργου, υποδεχόμαστε τον μπαρουτοκαπνισμένο Υπουργό τον Βασίλη Κικίλια, με τον οποίον μας συνδέει μια μακρά και ειλικρινή φιλία, στον οποίον εύχομαι υγεία, καλή επιτυχία στο δύσκολο έργο το οποίο αναλαμβάνει και τον οποίον θέλω να διαβεβαιώσω ότι θα καταβάλω κάθε δυνατή προσπάθεια για την εκπλήρωση του κοινού μας στόχου που δεν είναι άλλος από την βελτίωση της ζωής των Ελλήνων πολιτών, σε μια σύγχρονη και ευνομούμενη χώρα.
Στον απερχόμενο Υπουργό Χρήστο Στυλιανίδη, αφού τον ευχαριστήσω για ακόμη μια φορά για την εποικοδομητική και αρμονική μας συνεργασία, του εύχομαι από καρδιάς υγεία, ευόδωση των προσδοκιών του στις νέες προκλήσεις που τον περιμένουν στην Μεγαλόνησο.
Σας ευχαριστώ.».